Vorig jaar wonnen vijf startende online ondernemers een LOEY Starters Award tijdens het 5e jarig bestaan van de awards. Een jaar later kijken we hoe het met deze starters gaat. In deze aflevering Lars van Wieren, oprichter van Starred.
Lars van Wieren won vorig jaar de LOEY Starters Award in de categorie Tech met zijn onderneming Starred. Starred maakt het geven van klantfeedback eenvoudiger en hiermee ook waardevoller voor bedrijven. Kosten voor een duur onderzoeksbureau worden zo bespaard, terwijl het bedrijven sneller gerichtere inzichten levert. Een jaar na het winnen van de award gaat het goed met Starred. “We merken dat onze benadering steeds beter aan begint te slaan”, verteld van Wieren. “De onderzoeksmarkt was redelijk ingeslapen en klanten moesten vaak eindeloze vragenlijsten invullen. Met Starred zijn we het ‘frisse geluid’ dat de feedbackgever voorop stelt.” Starred werkt op dit moment voor klanten zoals Wehkamp, Vodafone, Microsoft, Sanoma, DHL, ABN AMRO en Spotify.
Gebrek aan innovatie geeft Starred de ruimte
Op dit moment ervaart van Wieren dat het business model van traditionele onderzoeksbureaus echte innovatie in de weg staat. “Traditionele bureaus worden ‘per uur’ betaald, waardoor het in hun belang is om lange vragenlijsten op te stellen en dikke rapporten te schrijven”, verteld van Wieren. “Dit resulteert in een forse rekening voor de klant, terwijl de feedbackgever eigenlijk steeds meer aversie tegen het invullen van onderzoeken krijgt.”
En daarom wil Starred voor dit jaar een grotere voetafdruk in Nederland krijgen. Starred werkt nu voor zo’n 70 bedrijven en wil dat aantal dit jaar verdubbelen. “Met investering van een Engels of Duits fonds willen we verder gaan uitrollen in Noord-Europa. We bedienen nu al meer dan 20 landen, dus voor ons is dat geen reden om Starred niet internationaal groot te maken.”
LOEY Awards goed om te netwerken
Het meest waardevolle van de LOEY Starters Award vind van Wieren de bijzondere uitreikingsavond met top ondernemers. “Ik heb veel interessante ondernemers ontmoet, dus super goed voor mijn netwerk. Daarnaast ben ik op video geïnterviewd door Emerce, dat goed werd ontvangen en LOEY winnaar staat goed op mijn LinkedIn profiel.”
“Onderneem in een markt waar je nog geen ervaring in hebt”
Als belangrijkste tip voor andere online starters geeft van Wieren het advies om te starten in een markt waar je als ondernemer nog weinig geschiedenis in hebt. “Juist als je in een markt start waar je nog weinig kennis en ervaring in hebt, kun je nog met een frisse blik kijken naar alle imperfecties.” Van Wieren had niks met de onderzoeksmarkt en juist daarom wist hij veranderingen te brengen. “Gedurende mijn tijd bij Google had ik geleerd dat je de gebruiker altijd voorop moet stellen. Het toepassen van die stelling op de onderzoeksmarkt bleek een gouden greep; onze onderzoeken worden vaak door 2,5 keer meer mensen ingevuld.”
Ken of ben jij een online starter? Nomineer dan een startende online ondernemer voor de LOEY Starters Award 2015. Nomineren kan nog tot 22 mei via http://loey.nl/starters.
Volg de pagina van de LOEY Awards op LinkedIn
Volg de LOEY Awards op Twitter: @loeyawards