Adriaan Mol (Mollie/Messagebird) wint LOEY Award 2018

Adriaan Mol, oprichter van Mollie en Messagebird, is uitgeroepen tot winnaar van de LOEY Award 2018. De onderscheiding voor de beste online ondernemer van Nederland werd woensdagavond uitgereikt voor de negende keer. Paul Eggink (Temper) won daarnaast de LOEY Talent Award.

Adriaan Mol, oprichter van Mollie en Messagebird, heeft de LOEY Award 2018 gewonnen. Juryvoorzitter Pieter Zwart maakte dit woensdagavond bekend in ‘The Club’ van de A’dam Toren, in het bijzijn van de 250 beste internetondernemers van Nederland. Naast de LOEY Award werd tijdens de avond ook de LOEY Talent Award uitgereikt aan Paul Eggink van Temper.  

De LOEY Awards zijn de onafhankelijke prijzen voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie die dit jaar voor de negende keer zijn uitgereikt. Ondernemers uit de industrie konden vakgenoten nomineren voor de onderscheiding. Een jury, bestaande uit juryvoorzitter Pieter Zwart (Coolblue), Bernhard van Oranje (Levi9), Corinne Vigreux (TomTom), Joost Romeijn (Sundio Group) en Jouk Pleiter (Backbase, winnaar LOEY Award 2017), heeft de uiteindelijke winnaar op basis van groei, innovatie en inspiratie geselecteerd.

“Sinds 2010 reikt de Stichting LOEY jaarlijks een onderscheiding uit voor de beste internetondernemer van Nederland. Jaarlijks willen we met deze prijs ondernemers met een unieke visie, sterke innovatiedrang en uitzonderlijke groei een podium bieden als inspirerend voorbeeld voor andere ondernemers in de online industrie. Nederland brengt veel succesvolle internetondernemers voort, waarvan de LOEY-winnaars uit de afgelopen jaren een goed voorbeeld zijn. We zijn dit jaar bijzonder trots dat Adriaan Mol de winnaar van LOEY Award is en een jaar lang een vertegenwoordiger zal zijn van het ondernemerschap in de Nederlandse online industrie”, aldus Patrick Kerssemakers, voorzitter van de LOEY Awards.

Over de LOEY Award winnaar

Adriaan Mol startte zijn internet avontuur als 15 jarige in 1999 met het spelletje Snake voor de Mac onder de titel MacSnake. Het spelletje was volledige gratis te downloaden, maar via PayPal donaties verdiende hij al snel zijn eerste geld als ondernemer. Voor Adriaan gaf deze jonge ondernemers ervaring het inzicht dat hij vanuit zijn slaapkamer dingen kon bouwen die door mensen over de hele wereld gebruikt konden worden.

In 2001 startte Adriaan met de website MacOSX.nl over Apple, dat later is opgegaan in het platform One More Thing. Een aantal jaren voorwaarts startte Adriaan met Mollie in 2004 als sms- en telecombedrijf. Naast het aanbieden van sms-diensten (later bekend als Messagebird), wordt het bedrijf vanaf 2006 actief in betalingen. Door de lancering van iDeal als standaard voor online betalingen werd Adriaan geïnspireerd om deze dienst technisch te verbeteren. Hij wilde iDeal betalingen aanbieden op een moderne manier, technisch veel simpeler en transparant in de pricing voor de afnemer.

In 2011 splitste Adriaan Messagebird officieel af van Mollie, zodat beide bedrijven zich beter kunnen focussen op hun kernactiviteit; Messagebird op sms-diensten en Mollie op betalingen. Zakenpartner Robert Vis gaat vanaf dan Messagebird leiden. Met name na 2011 groeit Mollie sterk in het aantal medewerkers en klanten, inmiddels meer dan 100% per jaar.

Mollie is actief als zogenoemde payment service provider en maakt het mogelijk dat internet ondernemingen op eenvoudige wijze betaalmethoden zoals iDeal, PayPal of Visa kunnen aanbieden. Mollie richt zich bewust op ondernemingen in het middensegment om hen te helpen gemakkelijker zelf hun bedrijf uit te bouwen. Op dit moment verwerkt Mollie de betalingen van meer dan 50.000 ondernemingen en is daarmee een van de meest toonaangevende payment service providers. Het totale team van Mollie bestaat uit meer dan 100 medewerkers. Het hoofdkantoor van Mollie bevindt zich in Amsterdam.

In tegenstelling tot veel ondernemers is Adriaan zelf niet de CEO van Mollie. Adriaan weet goed waar hij goed en minder goed in is en heeft zodoende twee bestuurders aangenomen om het bedrijf te leiden. Zelf is Adriaan betrokken bij de strategie, maar houdt zich binnen Mollie verder bezig met het development en design. Zijn ondernemerschap is daarmee zeer productgeoriënteerd. Naast Mollie is Adriaan actief als investeerder in (internet) ondernemingen zoals beurs-app Bux, recruitment dienst Homerun, modeplatform Otrium, design-tool Framer en sneakerwinkel ETQ. De grootste uitdaging voor Adriaan is op dit moment om Mollie internationaal te laten groeien. Dat lijkt op dit moment gemakkelijker dan het is. In elk Europees land heeft Mollie te maken met andere betaalregels, cultuurverschillen en nuances.

Adriaan Mol - Winnaar LOEY Award 2018

De jury over de winnaar van de LOEY Award

Juryvoorzitter Pieter Zwart: “Adriaan is in staat geweest om zijn bedrijf Mollie in een vroeg stadium op te splitsen en beide ondernemingen vervolgens succesvol te laten groeien, zonder externe investeringen. Adriaan is als ondernemer erg verbonden met zijn product en haalt veel energie om het product te maken en te verbeteren. Hij weet als geen ander waar hij zelf goed in is en laat zich voor andere taken omringen met de juiste personen. Dat hij zelf met de voeten in de klei staat is een inspiratie voor jonge ondernemers in de industrie en is kenmerkend voor zijn ondernemerschap. Zijn eigen ondernemersverhaal is de bewijskracht dat ondernemerschap in de internetwereld bij uitstek kan starten vanuit de eigen slaapkamer en kan uitgroeien tot iets groots. Een meer dan verdiende winnaar en een groots voorbeeld voor iedere Nederlander die droomt van ondernemerssucces in de online industrie.”

LOEY Talent Award

Naast de winnaar van de LOEY Award werd dit jaar voor de derde maal de LOEY Talent Award uitgereikt. Een onderscheiding voor een ambitieuze en talentvolle online ondernemer die groei en innovatie heeft bewerkstelligt en hiermee anderen in de Nederlandse online industrie inspireert. Paul Eggink van Temper mocht dit jaar de onderscheiding in ontvangst nemen. Eggink werd gekozen na een stemming in de zaal nadat een persoonlijke video pitches van de drie finalisten werden vertoond. Uit meer dan 50 inzendingen vanuit de online industrie werden eerder dit jaar 6 ondernemers genomineerd, waarna een expertpanel de 3 finalisten koos.

Over de LOEY Awards

De LOEY Awards zijn onafhankelijke prijzen voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie. Doel van de LOEY Awards is het stimuleren van de groei, innovatie en inspiratie in de online industrie in Nederland. De innovatieve kracht vanuit deze branche is gigantisch en het belang van online ondernemerschap voor de Nederlandse economie is evident. Succesvolle ondernemers worden middels de LOEYs zichtbaar gemaakt wat bijdraagt aan de verdere uitbouw van online initiatieven en samenwerkingsverbanden. De LOEYs zijn een gezamenlijk initiatief van Endeit Capital en Peak Capital. Het LOEY Awards bestuur staat onder leiding van Patrick Kerssemakers (voorzitter), Marijn Pijnenborg en Marcel Beemsterboer.

Partners