Al 10 jaar worden online ondernemers die uitzonderlijke prestaties leveren in het vakgebied beloond met een LOEY Award. De LOEYs maken succesvolle ondernemers zichtbaar en dragen zo bij aan een verdere uitbouw van online initiatieven, samenwerking en vernieuwing. In de LOEY Awards eregalerij staan alle winnaars van voorgaande edities op een rij.
Job van der Voort is Nederlandse CEO & Founder van Remote.
Remote is in 2019 opgericht door Job van der Voort en Marcelo Lebre om te vereenvoudigen hoe bedrijven wereldwijd talent inzetten. Ze hebben een missie om de wereld van werk te openen voor elke persoon, elk bedrijf en elk land.
Thomas Plantenga is de Nederlandse CEO van het in Litouwen gevestigde, wereldwijd snelgroeiende platform voor tweedehands kleding ‘Vinted’. Plantenga, die studeerde aan de TU Eindhoven en in 2010 uit Nederland vertrok om te ondernemen in o.a. New York en Buenos Aires, is sinds 2016 actief betrokken bij Vinted. Daar werd hij in 2017 als CEO benoemd. Vanuit het hoofdkantoor in Vilnius werkt hij aan de verdere wereldwijde uitrol van Vinted, dat in 2020 de Nederlandse marktleider United Wardrobe overnam.
Volgens de jury is Plantenga een waanzinnig goede ondernemer, die Vinted in een paar jaar tijd heeft weten te transformeren naar de Europese marktleider in een zich snel ontwikkelende; een nieuwe platformvertical. Met het bedrijf bereikte Thomas recent een waardering van maar liefst 3,5 miljard Euro.
Jeroen van Duffelen is medeoprichter van Aidence. Het AI-bedrijf is gericht op het verbeteren van de gezondheidszorg met behulp van software om geautomatiseerd medische afbeeldingen te kunnen scannen, bijvoorbeeld om longkanker en tumoren op CT-scans te herkennen. Dankzij de software van Aidence worden levens gered. Waar de groei van een tumor gemist wordt door de ogen van 3 radiologen, spot de technologie van Aidence deze wel. Klanten van Aidence zijn veelal ziekenhuizen, die betalen een jaarlijks bedrag gebaseerd op een ingeschat volume (aantal CT scans per jaar).
Joris Beckers kwam in 1999 bij toeval terecht in de internetwereld. Destijds werkte Beckers voor Procter & Gamble en bouwde samen met Frederik Nieuwenhuys mee aan de eerste software voor e-toys, een online speelgoedwinkel in Amerika. E-toys werd een daverend succes, maar na de dot-com-bubbel ging het bedrijf uiteindelijk in 2001 failliet.
Gefascineerd door de mogelijkheden van online winkelen startte Beckers samen met zijn zakenpartner Nieuwenhuys het bedrijf Fredhopper. Daar begint hij met het verkopen van software aan e-commerce aanbieders en raakt zo nauw betrokken in de online retail wereld. In 2010 verkoopt Beckers het bedrijf succesvol aan een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk.
Vanaf 2012 begint Beckers met de voorbereidingen voor een bedrijf in de ‘food-markt’. Wat hem opvalt is dat consumenten online veel non-food artikelen kopen zoals elektronica en mode, maar zeer beperkt online boodschappen bestellen. Onder andere vanwege de bezorgkosten, waardoor online bestellen duurder is dan de reguliere supermarkten. Beckers ziet een kans om deze markt open te breken door online boodschappen mogelijk te maken voor iedereen. Samen met zijn zakenpartner Nieuwenhuys en later Michiel Muller besteedt Beckers drie jaar aan het minutieus uitwerken van een concept rond online boodschappen doen. Op die manier wordt het online bestellen en bezorgen van boodschappen fundamenteel anders ontworpen en kan de massa worden bediend.
Vanaf 2015 lanceert Beckers de online supermarkt Picnic in de eerste Nederlandse steden. Beckers lost met Picnic het probleem van de “last mile” op door een moderne melkboer te creëren met een klein elektrisch voertuig. Hierdoor is het bezorgmodel van Picnic zeer efficiënt en duurzaam, en zorgt de bezorging die tot op minuut precies is voor een superieure klantbeleving. Uiteindelijk moet Picnic niet alleen een boodschappendienst worden, maar een bezorger van meer bestelde producten. Nu al runt het bedrijf pilots waarbij klanten van bijvoorbeeld Wehkamp en Zalando retour pakketjes meegeven aan de bezorger. Beckers wil met Picnic de beste innovator zijn in de markt en stuurt daarom zijn hele bedrijf aan op het doen van zoveel mogelijk iteraties. Fouten maken mag, zolang er nieuwe dingen worden uitgeprobeerd. De gehele infrastructuur van Picnic is door het bedrijf zelf ontwikkeld, van software tot wagenpark, en daardoor kunnen optimalisaties snel worden doorgevoerd.
Picnic is op dit moment actief in 90 plaatsen in Nederland en in bijna 30 steden in Duitsland. In elke stad waar het bedrijf start schrijven duizenden mensen zich in. Om de sterk groeiende vraag goed te kunnen verwerken werkt Picnic met een wachtlijst, waarbij klanten worden toegelaten zodra de capaciteit voor perfecte dienstverlening gegarandeerd is. Voor het bedrijf werken inmiddels meer dan 3.000 medewerkers. Het hoofdkantoor van Picnic is gevestigd in Amsterdam. De jaaromzet in Nederland bedroeg aan het einde van 2018 200 miljoen euro.
Thalita van Ogtrop is founder van The Next Closet, een duurzame marktplaats voor tweedehands merkkleding. Van Ogtrop startte The Next Closet in 2013 samen met Lieke Pijpers. Samen streven ze om de textielketen te verduurzamen en tweedehandskleding de nummer één keus te maken. Het is een groeimarkt die in de VS geschat wordt op 51 miljard dollar. The Next Closet is de grootste designer resale marktplaats in de Benelux. Het team van van Ogtrop bestaat op dit moment uit twintig medewerkers en groeit jaar op jaar met minimaal 100% Van Ogtrop geeft aan dat het doel is om de grootste duurzame marktplaats te worden met de hoogste impact ter wereld. The Next Closet haalde eerder 3 miljoen euro op aan externe investeringen.
Adriaan Mol startte zijn internet avontuur als 15 jarige in 1999 met het spelletje Snake voor de Mac onder de titel MacSnake. Het spelletje was volledige gratis te downloaden, maar via PayPal donaties verdiende hij al snel zijn eerste geld als ondernemer. Voor Adriaan gaf deze jonge ondernemers ervaring het inzicht dat hij vanuit zijn slaapkamer dingen kon bouwen die door mensen over de hele wereld gebruikt konden worden.
In 2001 startte Adriaan met de website MacOSX.nl over Apple, dat later is opgegaan in het platform One More Thing. Een aantal jaren voorwaarts startte Adriaan met Mollie in 2004 als sms- en telecombedrijf. Naast het aanbieden van sms-diensten (later bekend als Messagebird), wordt het bedrijf vanaf 2006 actief in betalingen. Door de lancering van iDeal als standaard voor online betalingen werd Adriaan geïnspireerd om deze dienst technisch te verbeteren. Hij wilde iDeal betalingen aanbieden op een moderne manier, technisch veel simpeler en transparant in de pricing voor de afnemer.
In 2011 splitste Adriaan Messagebird officieel af van Mollie, zodat beide bedrijven zich beter kunnen focussen op hun kernactiviteit; Messagebird op sms-diensten en Mollie op betalingen. Zakenpartner Robert Vis gaat vanaf dan Messagebird leiden. Met name na 2011 groeit Mollie sterk in het aantal medewerkers en klanten, inmiddels meer dan 100% per jaar.
Mollie is actief als zogenoemde payment service provider en maakt het mogelijk dat internet ondernemingen op eenvoudige wijze betaalmethoden zoals iDeal, PayPal of Visa kunnen aanbieden. Mollie richt zich bewust op ondernemingen in het middensegment om hen te helpen gemakkelijker zelf hun bedrijf uit te bouwen. Op dit moment verwerkt Mollie de betalingen van meer dan 50.000 ondernemingen en is daarmee een van de meest toonaangevende payment service providers. Het totale team van Mollie bestaat uit meer dan 100 medewerkers. Het hoofdkantoor van Mollie bevindt zich in Amsterdam.
In tegenstelling tot veel ondernemers is Adriaan zelf niet de CEO van Mollie. Adriaan weet goed waar hij goed en minder goed in is en heeft zodoende twee bestuurders aangenomen om het bedrijf te leiden. Zelf is Adriaan betrokken bij de strategie, maar houdt zich binnen Mollie verder bezig met het development en design. Zijn ondernemerschap is daarmee zeer productgeoriënteerd. Naast Mollie is Adriaan actief als investeerder in (internet) ondernemingen zoals beurs-app Bux, recruitment dienst Homerun, modeplatform Otrium, design-tool Framer en sneakerwinkel ETQ. De grootste uitdaging voor Adriaan is op dit moment om Mollie internationaal te laten groeien. Dat lijkt op dit moment gemakkelijker dan het is. In elk Europees land heeft Mollie te maken met andere betaalregels, cultuurverschillen en nuances.
Paul Eggink is CEO en mede-oprichter van Temper, een platform waar horeca freelancers reageren op opdrachten van horecabedrijven. Eggink startte Temper in 2015 en runt het bedrijf samen met zijn mede-oprichters Jeroen Jochems en Niels Arntz. Temper functioneert als een online marktplaats waar freelance horeca personeel, zonder tussenkomst van een uitzendbureau, ingezet kan worden door hotels, bars, restaurants en clubs. Temper neemt daarbij zoveel mogelijk zaken uit handen, zoals uitbetaling, ondersteuning bij btw-aangifte en helpt bedrijven zich succesvol te positioneren op het platform. Op dit moment zijn er zo’n veertigduizend freelancers en vijfentwintighonderd horecabedrijven aangesloten bij Temper en stapsgewijs wordt het bedrijf actief in nieuwe Nederlandse steden. Eggink heeft met Temper in 2017 een investering opgehaald bij verschillende private investeerders en is nadrukkelijk betrokken in het politiek maatschappelijke debat over de toekomst van de arbeidsmarkt.
Jouk Pleiter was eind jaren negentig mede-oprichter van Tridion, een softwareontwikkelaar voor content management. In vijf jaar tijd groeide het bedrijf van nul naar twintig miljoen euro omzet. In 2003 zag Jouk kansen in een nieuwe markt, en richtte Backbase op; inmiddels wereldwijd marktleider in digital engagement banking software voor financiële instellingen.
Gedreven door verschillende software- en marktontwikkelingen moest Jouk het businessmodel van Backbase tot twee keer toe opnieuw vormgeven: In 2003 introduceerde Backbase een software toolkit voor het maken van rijke user interfaces, dat bedrijven in alle industrieën helpt bij het bouwen van gebruiksvriendelijke toepassingen. Door een sterk toenemende concurrentie van gratis open source alternatieven maakte Jouk in 2009 met Backbase de transitie naar een nieuwe, gezonde, markt en ging Backbase zich richten op het bij bijeenbrengen en het integreren van informatie uit verschillende bedrijfssystemen in één gebruiksvriendelijke toepassing. De transitie pakte goed uit en Backbase had de weg omhoog weer te pakken.
Een ding bleef echter lastig en dat was het opbouwen van echte differentiatie. Gedreven door het inzicht dat banken na de financiële crisis, zich digitaal moeten transformeren, besloot Jouk zich vanaf 2012 met Backbase te richten op de behoefte van slechts één industrie - de financiële sector. Hierdoor ontstond de juiste focus en groeide het bedrijf in de laatste 5 jaar uit tot wereldwijde marktleider op het gebied van digital engagement banking software. Inmiddels is het bedrijf een wereldspeler en gebruiken ruim 80 grote financiële instellingen, zoals HSBC, Citibank, Goldman Sachs, ABN AMRO en Deutsche Bank, de Backbase software als de basis voor hun digital transformatie. Ruim 73 miljoen eindgebruikers in 42 landen, gebruiken vrijwel dagelijks de Backbase technologie. Het totale Backbase team bestaat uit ruim 600 medewerkers verspreid over kantoren in Amsterdam, Atlanta, Boise, Cardiff, Londen en Singapore.
Danique Wiltink is de oprichter van Nimbles, een online platform dat ouders die op zoek zijn naar een tutor voor hun kind en ondernemende tutoren bij elkaar brengt. Wiltink heeft Nimbles opgericht als spin-off van haar eerste bedrijf huiswerkinstituut Didactique. Daar zag zij dat de intransparante markt van bijles & huiswerkbegeleiding met hoge marges rijp was voor disruptie. Wiltink startte in 2015 met Nimbles en won nog voor de start met haar idee de TedX Amsterdam Women startup Award. Binnen een jaar heeft ze samen met haar business-partner Adine Tjeenk Willink meer dan 500.000 euro aan groeigeld opgehaald en het platform uitgerold over de 4 grote steden in Nederland. Na de zomervakantie zal zij het schaalbare concept van Nimbles in heel Nederland uitrollen.
Bas Beerens richtte in 1997 het marketingbureau Oy Communications op. Om koerierskosten te besparen ontwikkelde Bas zelf een tool om grote videobestanden gemakkelijk en snel te versturen naar klanten. Positieve respons uit zijn omgeving zorgde ervoor dat Bas in 2009 het idee kreeg om de technologie breder in te zetten. Met co-founder Nalden creëerde hij WeTransfer, een online service die zich kenmerkt door de eenvoudige werking,design en paginavullende wallpapers. De dienst is inmiddels actief in meer dan 220 landen en er worden meer dan een miljard bestanden per jaar verstuurd. Die groei heeft Bas te danken aan de virale bekendheid die WeTransfer snel verkreeg. Het bedrijf heeft vanaf dag 1 de creatieve industrie gesteund; 30% van de ‘wallpapers’ wordt weggeven aan creatieven. Daarnaast biedt de simpele tool ook een content platform: WeTransfer presenteert constant samenwerkingen met nieuw talent op het gebied van muziek, film en kunst, en voegt zo een discovery element toe. Dit jaar breidt WeTransfer uit naar de Verenigde Staten: deze maand opent het eerste kantoor in Los Angeles. Eerder dit jaar is Bas gestart met WeMarket, een online marktplaats waar professionele inkopers en verkopers elkaar kunnen vinden. Een nieuwe uitdaging waar Bas het afgelopen jaar veel tijd in heeft gestoken. Bas werd dit jaar door de Verenigde Naties benoemd tot Entrepeneur of the World vanwege zijn veelzijdige ondernemerskwaliteiten en de wereldwijde impact van WeTransfer.
Hans Ober is de medeoprichter van tweedehands ticketsplatform TicketSwap. Met TicketSwap kunnen tweedehands kaartjes op een veilige en eerlijke manier worden gekocht en verkocht. TicketSwap telt 900.000 gebruikers en Ober wil graag verder uitbreiden in het buitenland. Ober heeft met TicketSwap in korte tijd veel bekendheid weten te verkrijgen en de ticketmarkt in Nederland ontwricht. Ober geeft zijn team veel vrijheid en ruimte voor eigen ondernemerschap. Ober heeft nu 34 mensen in dienst, een team dat gaandeweg verder is gegroeid. Er heeft nog geen investeringsronde plaatsgevonden.
Steven Schuurman kreeg op zeer jonge leeftijd veel verantwoordelijkheid bij de softwareleverancier Sogyo na een ingrijpende reorganisatie. Schuurman ontdekte door deze ervaring dat het uitbouwen van bedrijven zijn grote passie is en hij wilde ondernemen. Schuurman heeft sindsdien een aantal bedrijven opgezet en succesvol verkocht waaronder Orange11 en SpringSource. Momenteel is hij oprichter en CEO van Elastic. Elastic levert open source oplossingen voor het analyseren van grote hoeveelheden data (big data). Elastic’s software wordt momenteel gezien als de meest populaire enterprise open source oplossing ter wereld en wordt gebruikt voor vele doeleinden; van het zoeken op Wikipedia, tot het detecteren van aardbevingen door het US Geological Survey. Het is daarom dat Steven met Elastic wereldwijde klanten heeft als ING, TomTom, Facebook, Orange, Netflix, GoldmanSachs en NASA. Naast de activiteiten in de online industrie is Schuurman oprichter en voorzitter van ‘The Dreamery Foundation’, een stichting die een betekenisvolle bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs en het toekomstperspectief positief wil verbeteren.
Hanneke Stegweg is de oprichtster van iLost; de zoekmachine voor gevonden voorwerpen. Met het concept worden gevonden en verloren voorwerpen bij elkaar gebracht. Hanneke haalde met iLost in 2013 een significante investering op en is klaar voor een Europese uitrol. In Nederland zijn de grootste bioscopen, festivals en gemeenten aangesloten bij iLost. Hanneke werkte eerder bij corporate ondernemingen als IBM en Philips.
Marco Aarnink (Drukwerkdeal.nl) won in 2014 de felbegeerde LOEY Award. In vijf verschillende categorieën (e-Commerce, Tech, Marketing & Media, Education en e-Health) wonnen vijf startende online ondernemers de LOEY Starters Award.
Marco Aarnink begon in 2005 met Drukwerkdeal.nl nadat hij als gordijnenverkoper werkte op de markt. Aarnink ontdekte een efficiënte manier om groot formaat drukwerk te leveren en zette vanaf het begin de kracht van internet in om zijn business te laten groeien. Inmiddels is Drukwerkdeal.nl een van de grootste webwinkels op het gebied van drukwerk en promotionele artikelen voor de business-to-businessmarkt in de Benelux. Marco Aarnink is de jongste winnaar van de LOEY Award ooit.
In een korte tijd heeft Martine een gezonde, groeiende onderneming opgebouwd. Zonder funding, geheel op eigen kracht en met tweehonderd procent enthousiasme geeft Martine online zorg voor consumenten en bedrijven een succesvol gezicht. De missie is een goede gezondheidszorg, waar en wanneer het jou uitkomt.
Een week geen gebruikers gesproken, is een week niet ondernomen. Zoran maakt graag producten die echte problemen oplossen. Studietool StudyGrasp houdt het hoger onderwijs betaalbaar en toegankelijk. Er wordt nu gestart bij de grote HBO’s, volgend jaar volgt het buitenland.
Onderdeel van een team van jonge studenten die de wereld van studentenhuisvesting gaan veranderen. Iets wat honderden onroerend- goed makelaars tot op heden niet is gelukt. Nestpick groeit internationaal en wil de komende tijd meer studenten wereldwijd op weg helpen.
Breekt in een zeer korte tijd met een volledig andere benadering de ingeslapen onderzoeksmarkt open. Starred weet hiermee inmiddels ook serieuze klanten van de grote partijen af te snoepen.
Zette de eerste stappen van Blendle en bouwde het met Alexander Klöpping uit tot het eerste bedrijf wereldwijd waar artikelen uit de belangrijkste kranten en tijdschriften per stuk te koop zijn. Een revolutionaire stap, vergelijkbaar met wat iTunes deed voor de muziekindustrie.
Rogier richtte in 2000 StudentenWerk op, toen hij en zijn twee compagnons zelf nog studeerden. Inmiddels is StudentenWerk een serieuze uitdager van de grote traditionele uitzenders. Rogier zette de uitzendmarkt op zijn kop en ziet nog talloze andere mogelijkheden op de belangrijkste asset; de centrale database van StudentenWerk.
Valentijn is als ondernemer erg sterk in bedenken van concepten, maar zijn kracht zit hem vooral in de snelle uitvoering. Scoupy is in korte tijd uitgegroeid tot hét digitale kortingsplatform van Nederland, waarbij mobiel het nieuwe mediakanaal is.
Pieter Zwart is oprichter en directeur van internetonderneming Coolblue. Tijdens zijn studie verkocht hij als een van de eerste MP3 spelers online. Klantenservice is voor Pieter geen containerbegrip maar daadwerkelijk een succesfactor. Daarnaast benut Pieter de kracht van internet: intensief gebruik van data voor het continu verbeteren van zijn bedrijf.
Christiaan Henny is oprichter van eFaqt. Met eFaqt studeren studenten en werknemers sneller en beter doordat ze goede studiemethoden inzetten en samen leren. Christiaan start met het signaleren van een probleem in de samenleving, in dit geval mensen die moeite hebben met leren, en zoekt naar een oplossing die hij vervolgens verwezenlijkt met zijn passie voor ondernemerschap.
Peter Driessen begon in 2001 samen met Bennie Eeftink het internetbedrijf Spil Games, gespecialiseerd in online games. Inmiddels is Spil Games uitgegroeid tot een marktleider in de game-industrie. Peter Driessen is hoofdinvesteerder en ontwikkelaar van Werf35, de verzamelplaats voor gamebedrijven, game startups, kunstenaars en creatieven in Hilversum.
Ruben Timmerman heeft in 2008 het bedrijf Eduhub opgericht, een vergelijkingssite voor opleidingen, trainingen en cursussen. Onder de nieuwe naam Springest werden recent websites in België, Duitsland en Engeland gelanceerd.
Stephan Bosman van Zoover mocht de eerste LOEY Award in 2010 in ontvangst nemen. Zijn vakantiebeoordelingssite bestaat sinds 2004. Vakantiegangers kunnen er onderling ervaringen delen. Zoover is inmiddels op 21 markten actief en behoort tot de top van de grootste spelers op dit gebied in Europa. Zoover werd in 2012 verkocht aan het Duitse Tomorrow Focus AG.
Maarten Lens-FitzGerald ontwierp de augmented reality browser Layar. Samen met Raimo van der Klein en Claire Boonstra kwalificeert Maarten zich als een pionier op het vlak van augmented reality-technologie. In 2014 is Layar verkocht aan Blippar.